Mål din seværdigheder på dine kunders Downstream succes

Copyright 2006 Adele Sommers

Du stræbe efter at sikre, at dine kunder nyde downstream succes? Er du for det meste beskæftiger sig med din egen økonomisk vinding, eller du også udtrykke et ønske om at se, at dine kunder vil lykkes? Hvis det er sidstnævnte, er du bevidst overvejer succes af dine kunders kunder, eller endda dine kunders kunders kunder?

Uden en plan for at sikre en løbende kæde af tilfredshed, kan du køre risikoen for at udvikle produkter, tjenesteydelser eller tilpassede løsninger, der kan fylde jeres kasser men ikke give nogen væsentlige eller varige fordele for andre.

Den måde, vi nærmer os vores projekter kan påvirke vores kunders succes. Alt for ofte begrænser vi nærsynet os til at levere kun de “first-line” krav. Dermed, vi tænker primært på hvad vores kunder eller klienter anmodet om, selv om det ikke er den mest egnede passer til deres egen– eller deres kunders–bestemt behov.

Og selv om det er prisværdigt, at lytte til hvad vores kunder ønsker, og til at forsøge hårdt for at opfylde deres erklærede ønske om at en “T”, det er også muligt at generere en ufuldstændig eller inkompatibel resultat baseret på overfladiske oplysninger. Denne artikel giver tre måder at justere vores projekt vision fra “20:20 bakspejlet” til “20:20 fremsyn” i denne henseende.

1. Kontakt din kundes eller kundens “Crystal Ball”

Denne metode involverer flere typer af spørgsmål end du måske normalt bede om downstream fordelene ved dit produkt, service eller løsning vil levere. Det indebærer forespørge dine kunder eller kunder om de resultater, de forestiller fra produkt, service, system, uddannelse program, eller hvad dit projekt vil producere for dem, som følger:

* “Forestil dig projektresultaterne seks måneder til et år efter afslutningen. Hvilke gevinster ser du for personer i din organisation? Beskrive fordelene ved i detaljer, og eventuelle begrænsninger, de kan stadig opleve efter alt leveres.”

* “Nu forestille sig hvordan dine kunder eller klienter vil gavne i samme periode. Hvilke forbedringer i dine produkter og tjenester tror du du vil passere langs dem fra dette projekt? Vil disse forbedringer væsentligt forbedre dine kunders eller kunders situationer? Hvis ikke, hvor er hullerne i billedet?”

2. gennemføre Interviews på din kundes eller endda deres kunders websteder

I nogle situationer, kan en kunde eller klient aftale skal du interviewe folk på deres websted eller eventuelt på et af deres kunders websteder. Denne proces kan betragtes som en del af en indledende brug vurdering. Hvis du er at give et skøn for projektet, kan du selv ønsker at adskille informationsindsamling ind i sin egen særskilte fase.

Når muligheden for onsite interviewe præsenterer sig selv, ville formålet være at lære fra så mange forskellige kilder som muligt, hvordan mennesker opfatter den situation, der har ført til anmodningen om en løsning.

Ved hjælp af oplysningerne samlet i denne fase, du kunne erhverve indsigt, der vil omforme det første sæt af kravene klienten havde anmodet om. Dette kunne være tilfældet, hvis du og din klient i sidste ende bestemme, at kravene ikke synes at løse kundens– eller klienten ‘s kunders–behov på den bedste mulige måde.

3. Brug metoden “Persona Interview”

Denne metode er især praktisk, hvis projektet indebærer udvikle tilbud til massen forbrug–hvor der er ingen bestemt klient eller kunde at behage. Det kan også, dog arbejde særdeles godt når du arbejder med en klient, til at hjælpe med at udpege særlige former for bekymringer og muligheder, der ikke ville have været umiddelbart indlysende.

Med denne teknik begynde du ved at identificere nogle imaginære tegn er kendt som “personas.” Disse tegn repræsenterer typisk kunder af dine produkter eller tjenester. Uanset hvad du vil oprettelse, vil du gøre din personas så realistiske som muligt. Give dem navne, aldre, køn, faglige eller personlige roller, familier og venner, hobbyer, uddannelsesmæssig baggrund og store udfordringer, f.eks.

Hvis projektet omfatter oprettelse af en finansiel planlægning hjemmeside, for eksempel, kan du konkludere, at et repræsentativt besøgende er en pensioneret elektriker med begrænset computer-færdigheder. I modsætning, er en anden hyppig gæst en computerspecialist, der kan lide adgang til “superbruger” genveje. Den løsning du design bliver nødt til at opfylde hver persona foretrukne måde at bruge webstedet, uden at komplicere livet for de andre.

Efter jeg har identificeret to eller tre personas, jeg kan lide at “interviewe” hver enkelt om hvordan de bruger mit tilbud, samt de ydelser, de modtager. (Bemærk at jeg gør det før du laver nogen udvikling.) Jeg lod dem fortælle en hel historie om deres forhold, virksomheden situation, personlige bekymringer, eller hvad der ellers “kommer op.”

Disse “interviews” afslører ofte nye ideer og vinkler til at overveje. En gang, jeg brugte denne teknik til at “finde ud af” hvordan mennesker kan reagere til en ny informations-produkt var jeg planlægger at oprette. Til min forbavselse oplyst en af mine personas, at hun tog fordel af den licens program jeg havde udviklet til at tillade andre at lære materialet. Indtil dette tidspunkt, licensering havde ikke selv når først krydsede mit sind– men du kan være sikker på, at jeg tilføjet det til listen over krav efter der! Dette er et godt eksempel på hvordan en downstream kunde fordel kan dukke op i en persona interview.

Ja, disse øvelser tager nogle fantasi. Når du begynder processen, dog vil du blive overrasket over hvor meget du kan lære om fordelene – og eventuelle potentielle mangler – et produkt, service eller made-to-order løsning som defineret af din oprindelige antagelser.

Pointen er, at ved hjælp af en række teknikker til at afsløre mere af dine klienters og kunders behov, kan du lokalisere mere fuldstændigt projekt, produkt eller servicekrav. Og ved konsekvent understreger den downstream “kæde af succeser”, dine kunder og deres kunder vil nyde, skal du oprette evig værdi for alle, der bruger dine tilbud eller din endelige projektresultater.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *